marți, 29 mai 2012

Marea provocare pentru manageri: COMPETITIVITATEA

problema competitivitate
Cei care au o afacere precum si managerii angajati in diferite companii, de la aparitia crizei, au auzit tot mai frecvent lozinca „doar firmele competitive vor rezista”. Cei mai multi oameni asociaza competitivitatea cu “productivitate” şi “bunăstare” dar marea majoritate a celor implicati in afaceri nu au analizat foarte atent acest concept. Daca tot vorbim de competitivitate trebuie sa intelegem ce inseamna acest termen.
Competitivitatea este un concept complex care poate fi analizat atat la nivel micro (ex: la nivel de firmă), cat si la nivel macro (ex: regiuni, tari, uniuni). In timp ce la nivel micro competitivitatea este asociata productivitatii muncii sau eficientei cu care folosind anumite resurse se produc bunuri si servicii, la nivel regional, national sau international competitivitatea se refera la indicatori socio-economici de genul “venit pe cap de locuitor”, “rata somajului”, „nivel de progres tehnologic”, “nivel de educatie”, etc..

Managerii companiilor private sunt interesati in primul rand de competitivitatea firmei si mai putin de cea regionala, deoarece de aceasta depinde in mod direct viitorul companiei. Atunci cand angajatilor unei firme li se spune ca trebuie crescut nivelul de competitivitate al firmei in care lucreaza acestia se gandesc la: reduceri de personal, taiere de salarii, ore de munca suplimentare, noi cursuri de instruire, batai de cap suplimentare generate de cresterea calitatii produselor si la alte aspecte neplacute pentru ei.
Trebuie insa sa intelegem rolul pozitiv al competitivitatii. Practic competitivitatea functionează ca mecanism de selectie, iar intr-o piata libera supravietuiesc doar firmele competitive (cele care au produse mai bune, procese de productie mai eficiente si care stiu sa isi vanda produsele cu costuri cat mai mici). Din alt punct de vedere competitivitatea actionează ca un mecanism de stimulare : pentru a rămâne pe piata firmele sunt nevoite să inoveaze, sa promoveze noi tenologii si sa-si optimizeze continuu activitatea. Pana la urma tocmai datorita competitivitatii consumatorii au acces la mai multe bunuri si servicii si viata lor este mai usoara si mai placuta. Nu trebuie sa uitam nici de aspectele negative: datorita ei cantitatea de „E”-uri din mancarea noastra creste de la an la an!
Intrebarea pe care si-o pun multi este: de ce trebuie sa fim mereu mai competitivi ? Raspunsul este simplu: pentru a creste profiturile firmele incearca pe orice cale sa acapareze cat mai multi clienti si din asta rezulta noi tipuri de concurentă ce apar din toate direcţiile: din partea concurentilor internationali care se extind si sunt nerăbdători să obtină vânzări pe noi piete; din partea concurentilor online care optimizand-si costurile de distributie reusesc sa isi atraga un numar din ce in ce mai mare de clienti; din partea mărcilor de magazin si marcilor distribuitorilor care incearca să ofere alternative la brandurile existente cu preţuri mai scăzute sau din partea unor extensii ale marcilor de renume care isi valorifică atuurile pentru a atrage noi segmente de clientela.
Atunci cand concurenta este extrem de puternica si te loveste din toate directiile pentru a supravietui trebuie sa oferi calitate la preturi reduse, ceea ce nu este simplu. Din pacate nu este nici suficient: daca nu ai o strategie de lupta impotriva concurentei sansele de supravietuire sunt mici. Unii afirma ca pietele au devenit pur si simplu mult prea competitive si din acest motiv firmele nu isi mai pot permite sa se concentreze numai asupra consumatorului, (poate tocmai de aceea am ajuns sa mancam prajituri cu un aspect apetisant dar care nu mai contin nimic natural !).



© e-manageri

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu